تهاتر ملک چیست + قوانین مهم تهاتر

تهاتر ملک یک روش معاملاتی در بازار محسوب می شود که امروزه مورد استفاده قرار می گیرد، به طور کلی هر راهی که به غیر از خرید و فروش مرسوم در بازار املاک اتفاق بیفتد، مورد توجه قرار می گیرد و مزایای زیادی هم دارد.

تهاتر یا معاوضه، در بازارهای مختلف مرسوم است. اما به طور کلی در بازار مسکن و برای تهاتر ملک باید دقت و توجه زیادی را به خرج دهید. زیرا قیمت ملک نسبت به هر کالای دیگری بالاتر می باشد و معاملات ملکی باید از لحاظ حقوقی و جوانب مختلف بررسی شوند. همین مسائل باعث می‌ شوند تا حساسیت تهاتر املاک افزایش پیدا کند.

معنی تهاتر ملک چیست و بررسی مزایای آن:

تهاتر یعنی معاوضه کردن و روشی است که از گذشته در میان انسان های اولیه هم رواج داشته است و یک معامله پایاپای می باشد.

با گذشت زمان، تهاتر مجموعه ی گسترده تری را شامل شد و معاملات ملک هم به زیرمجموعه تهاتر اضافه شدند. این مبادله کالا با کالا حالت های مختلفی دارد

تهاتر ملک چیست

معنی تهاتر ملک چیست و بررسی مزایای آن:

 وقتی که شما تصمیم می گیرید یک ملک مانند: زمین، منزل، ویلا یا هر ملک دیگری را به فروش برسانید، تا یک ملک دیگر را بخرید، بهتر است که از روش تهاتر استفاده کنید تا از سود و مزایای آن هم برخوردار شوید. به طور کلی تهاتر ملک مزایای زیادی دارد که در ادامه این مقاله به بررسی کامل مزایای آن می پردازیم.

سرعت بخشیدن به انجام معاملات:

با تهاتر ملک سرعت عمل در معاملات املاک افزایش پیدا می‌ کند و این موضوع از مزایای مهم این کار به حساب می آید.

اگر بخواهیم واضح تر صحبت کنیم، باید بگوییم که در خرید و فروش عادی در ابتدا باید برای ملک خود یک مشتری پیدا کنید و سپس ملک را به فروش برسانید. یا اگر خریدار هستید، باید در ابتدا ملک مورد نظر را پیدا کنید و سپس آن را بخرید که این فرآیند ها به خودی خود زمان‌بر هستند.

 اما در تهاتر، به جای اینکه دو نفر باهم به تفاهم برسند، با یک فرد به تفاهم میرسند و دو قرارداد امضا می شود. که شما در یک قرارداد خریدار در قرارداد دیگر فروشنده ملک هستید. این موضوع باعث می‌ شود معامله شما طی مدت زمان کوتاهی به پایان برسد

تهاتر ملک چیست

کاهش ریسک های مربوط به خرید و فروش ملک.:

یکی دیگر از فواید تهاتر ملک این است که ریسک های مربوط به خرید و فروش کاهش پیدا می‌ کند. زیرا اقتصاد ایران بسیار ناپایدار است و از طرف دیگر، قیمت ملک هم روز به روز افزایش پیدا می کند.

 در نتیجه در فاصله زمانی بین فروش ملک و پیدا کردن یک ملک جدید با افزایش قیمت ملک جدید رو به رو خواهید شد که این مسئله باعث می‌ شود شما ضرر ببینید. اما با انجام تهاتر ملک این ریسک و ضرر کاملاً از بین می رود و می توانید با معاوضه، بدون پرداخت هیچ پولی، ملک مورد نظر خود را خریداری کنید و این کار از هر نظر به نفع شما خواهد بود.

نکات قانونی تهاتر:

تهاتر ملک دارای قوانین خاص خود می باشد. زیرا یک معامله رسمی است و در نتیجه باید در چارچوب های لازم انجام شود.

اولین قانون، ثبت یک قرارداد رسمی می باشد که این قرارداد در زمان درخواست مراجع قانونی یا در صورت بروز مشکل و اختلاف می تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

 نکته دوم این است که برای فسخ قرارداد تهاتر رضایت هر دو طرف معامله الزامی است و هیچ کدام از طرفین نمی توانند به صورت یک طرفه قرارداد را فسخ کنند.

نکته سوم که مسئله ی بسیار مهمی هم محسوب می شود، این است که در قرارداد تهاتر املاک ممکن است طرفین معامله دو نفر یا بیشتر از آن باشند. این مسئله موجب می‌ شود که چند دارایی در معامله مبادله شود. در نتیجه در این قرارداد هم هر کدام از طرفین معامله باید مالکیت چیزی که به دست می آورند را امضا کنند. در این نوع قراردادهای تهاتر که طرفین معامله چند نفر می باشند، امکان فسخ یک طرفه وجود ندارد و تمام طرفین معامله باید برای فسخ رضایت بدهند

توجه به سود دو طرفه در تهاتر

مسئله ی مهمی که در تهاتر ملک باید به آن توجه شود سود دو طرفه می باشد و هر دو طرف معامله باید سود ببرند.

برای مثال شما صاحب یک قطعه زمین هستید و ممکن است که در دوران رکود مشتری کمتری برای زمین شما پیدا شود و فروش آن بسیار سخت باشد. اما دوست دارید که زمین را به فروش برسانید تا یک واحد مسکونی خریداری کنید.

 در همین زمان یک سازنده می آید که قصد دارد یک زمین برای ساخت و ساز خریداری کند. در چنین شرایطی می توانید با سازنده تهاتر داشته باشید و زمین خود را در ازای یک واحد مسکونی به فروش برسانید.

 این معامله یک سود دو طرفه می باشد. زیرا هم شما زمین خود را که به سختی به فروش می‌ رسید، فروختید و یک واحد مسکونی دریافت کردید و هم سازنده ساختمان توانست یک زمین مناسب برای ساخت و ساز پیدا کند.

جمع بندی:

اکنون که به طور کامل با تهاتر ملک آشنا شدید، می توانید برای اقدامات مختلفی این کار را انجام دهید. فقط توجه داشته باشید که انجام تهاتر ملک باید زیر نظر یک مشاور املاک با تجربه انجام شود تا دو طرف قرارداد از سودهای لازم بهره ببرند. در همین راستا می توانید از طریق املاک سهیلیه، مهندس عباسپور اقدامات لازم را در رابطه با تهاتر انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *